Daniel Otero Torres Bir Zamanlar Öyleydi
The Pill
Daniel Otero Torres’in işleri, alüminyum ve paslanmaz çelik üzerine elle yapılan çizimler aracılığıyla ideolojinin yeniden inşasında temellenir. Çizim ve heykel arasında salınan Otero Torres’in origami-vari yapıları başlangıçta anlaşılması güç; büyük boyutlu siyah beyaz fotoğraflar gibi algılanır. Daha yakından incelendiğinde, görsellerin, büyük bir emekle, kağıt gibi hafif görünen ama aslen metal yoğunluğunda düz yüzeyler üzerine grafit kalemle çizildiği fark edilir. Sanatçının bu alışılmadık tekniği bağlamı da malzeme gibi yerinden etmeyi başarır: İmajlar tek bir bireyi değil ama farklı kaynaklardan yararlanarak hazırlanmış görsel ve tarihi bir kolajı temsil eder. Bu kaynaklar eski arşivler ve kitaplardan, güncel gazetelerden buluntu görsellere ya da sanatçının marjinalleştirilmiş veya büyük oranda yok sayılmış, her şeye rağmen yakın tarihte esaslı roller oynamış toplulukları anlamlandırma sürecini yansıtan çevrimiçi kaynaklara kadar uzanır. İstanbul’daki ilk kişisel sergisinde sanatçı 2019 yılında Türkiye’deki residency sürecinde ürettiği yeni eserlerini gösteriyor. Así Fue (Bir zamanlar öyleydi), sanatçının 1940’lar Türkiye’sinde kırsal kesimleri kalkındırmak amacıyla geliştirilen Köy Enstitüleri üzerine yaptığı araştırmalardan hareketle meydana gelen bir mitolojinin inşası. Dönemin okulu dahi olmayan köylerine öğretmen yetiştirmek ve onların ihtiyaçlarını karşılamak üzere kurulan Köy Enstitüleri’nin ömrü kısa sürmüş olsa da, ülkede açılan ilk okul sayısını artırdıkları ve açık kaldıkları on yılda katlanarak çoğalttıkları bir gerçek. Sergi, sanatçının yeni kağıt işlerini, alüminyum üzerine grafit çizimler gibi heykelsi işleriyle seramiklerini ve fotoğraflarını bir araya getiriyor.
Daniel Otero Torres (d. 1985, Bogotá, Kolombiya) Paris, Fransa’da yaşamakta ve çalışmaktadır. İşleri Sérignan, Fransa’daki Musée Régional d’Art Contemporain MRAC gibi bir çok kurumda gösterilmiştir: Kişisel sergisi (Dé)placements (2017); büyük ölçekli yerleştirmesi La Tôlerie, Clermont Ferrand, Fransa (2019), ve Paroxysm of Sublime FLAX LA (2019); Bandes à part (2018); Contemporary Art Centre of Villeurbanne, Rhône-Alpes, Fransa (2016); Kunstverein Sparkasse, Leipzig, Almanya (2014); Heidelberg Kunstverein, Almanya (2011); ve the Bullukian Foundation, Lyon, Fransa (2010) gibi grup sergileri bunlardan bir kaçıdır. Sanatçı 2020 yılında Drawing Lab, Paris, Fransa’da büyük bir kişisel sergi açacaktır. Villa Belleville (2015-2016); Moly-Sabata Residency, Les Sablons, Fransa (2014); the Cité des arts de Paris (2011-2012), and L’a rape-couleurs, Lyon, Fransa residency programlarına katılmıştır. Institut Français tarafından verilen Hors les murs yaratı ve araştırma programı ödülüne; Prix Rhône-Alpes de la Jeune Création, Rendez-vous 15, Biennale de Lyon; ve Conseil Général of the École Nationale des Beaux Arts, Lyon ödüllerine layık görülmüştür.