Berke Doğanoğlu Adem, Gün Ağarırken (Birinci Bölüm)

09/06/2020 - 07/07/2020

The Pill

Adem Gibi Sabah Erken
Adem gibi, sabah erken
Gölgeli kuytuluktan çıkıp gelen, uykuyla tazelenmiş
Gör beni geçtiğim yolda, duy sesimi, yaklaş
Dokun bana dokun elinin ayasıyla bedenime ben geçerken
Korkma bedenimden - Walt Whitman (1819–1892) / Leaves of Grass (1900)

Galerinin kapılarını yeni bir sergiyle tekrar açmanın heyecanı içindeyiz. 'Adem, Gün Ağarırken', Berke Doğanoğlu'nun son beş yıla yayılan üretimlerini bir araya getiren Türkiye'deki ilk kişisel sergisi. Sergi, iş seçkisinin değiştiği iki farklı bölümden oluşuyor. Galeri, serginin ikinci kısmını Bölüm 2 olarak duyuracak.

‘Adem, Gün Ağarırken’ resim serisi, fiziksel bedeni tüm garipliğiyle sahiplenen bir kutlama niteliğindedir. Bu serideki figürler tüm ataletleriyle, durgunluklarıyla ve zamansallıklarıyla karşımızdadır. Resimlerin algılanmaları bedenlerin fizikselliklerine dayanırken, tasvir edilen bu fiziksellik ister istemez figürün psikolojisinin metaforuna da dönüşüverir. Resimler sabit bir anlatı önermedikleri için, bakan kişi onlara istediğini yansıtma alanına sahiptir. Bazense bu kompozisyonlar manzara resmi gibi bile görünebilir. Sergideki işler, anonim bedenlerin üzerinden bizi bedensel varoluş deneyimi üzerine düşünmeye davet ediyor.

Doğanoğlu, bu deneyimi şu şekilde tanımlıyor: << İlgimi çeken şey bedenin fizikselliği; bir yandan kütle olarak yer kaplaması, bir yandan da çeşitli duyguların taşıyıcısı olması ve kendine has bir tuhaflığa ve savunmasızlığa sahip olması. Ortak paydaları, cinsiyetten ve yaştan bağımsız, hayatta ve bu bedende olmanın getirdiği bir savunmasızlık hali olan bu resimler, mahrem bir dünyaya ait. Çoğu resimde figürün başı resimden çıkarılmış, gözleri belirsiz veya figür izleyiciye sırtını dönüyor. İşlerde öne çıkan bu anonimlik, izleyicinin resimlere kendi hikayelerini yansıtmasına ve umuyorum ki bir çeşit özdeşleşme yaşamasına alan bırakıyor. Ayrıca resim yapan birisi olarak ilgimi çeken başka bir şey ise resimdeki figürün spesifik bir kişiyi temsil etme yükümlülüğünden kurtulup, yalnızca bir beden olarak var olması: bir patates ya da bir kaya parçası olarak beden, sahile vurmuş bir balinaya benzeyen beden, üzerinde yer çekiminin etkisi olan beden, maddesel bir şey olarak beden. Resmetme biçimim de bedenin bu maddesel yönünü öne çıkarıyor, çünkü resim geleneği içinde araştırdığım şeylerden biri de resim dilinin, resmin konusu ve içeriğiyle nasıl bir ilişkide olduğu. >>

Berke Doğanoğlu (d. 1990, Tekirdağ) İstanbul’da yaşıyor ve çalışıyor. 2015 yılında School of the Art Institute of Chicago’da Post-Baccalaureate Certificate in Studio (Painting and Drawing) programını, 2018’de ise Sabancı Üniversitesi Görsel Sanatlar bölümünde yüksek lisans eğitimini tamamladı. 2015 yılında Metaverse Creativity adlı akademik dergide, sanatçının “Body as a Site for Psychological Exploration” makalesi yayınlandı. Berke Doğanoğlu, İstanbul Bienali Çalışma ve Araştırma programının yakın dönem katılımcısıdır.

Sitemize giriş yaparak kişisel verileriniz, site kullanımınızı analiz etmek, sosyal medya özellikleri ve reklamları kişiselleştirmek amacıyla çerezler aracılığıyla işlenmektedir. Detaylı bilgi için Çerez Politikası Metni’ni okuyabilirsiniz. Anladım butonuna tıklayarak açık rıza beyanında bulunmuş olursunuz.